Как да се говори на детето за Бог? И в кой момент? Въпросът е зададен по-персонализирано, по повод на противоречията между родителите. Става дума за майка на осемгодишно момиче. Тя се е развела и се е омъжила отново преди две години. Има от втория брак бебе на четири месеца. Предишният й съпруг е бил свидетел на Йехова и дъщеря и споделя вярата на баща си. Майката пита как да подходи, понеже малката определя всичко само като добро и зло: „Този е добър, онзи е лош”. Или пък казва на майка си: „Ти ще загинеш, ако не станеш свидетел на Йехова“. Жената ни пише: „Признавам, че съм притеснена, защото прекарах много време в опити да разкрепостя съзнанието на дъщеря ми, да й разказвам за свободата на мисълта, да я уча на уравновесеност, без да й давам напътствия в черно и бяло „.
Ще започна от въпроса „Как да се говори за Бог?“. Ами не е никак сложно. Нека, ако родителите са вярващи, още докато детето е съвсем малко, да му говорят за Бог така, както биха го сторили пред приятелите си – просто и без вдетиняване. Без да „слизат на неговото равнище“, ако мога да кажа. Нека детето да слуша да се говори за това. Един ден то ще разбере какво е Бог за родителите му. Ще стане от само себе си… Ето как трябва да се постъпва за всичко важно. Да се говори пред него не специално заради него, а защото възрастните обичат да обсъждат нещата, които са съществени за тях.
Но винаги се изтъква, че трябва децата да достигнат възрастта на разума.
Въпросът за Бога възниква естествено преди тази възраст, понеже не се отнася нито до разума, нито до логиката. Да се говори за Бог, е въпрос на любов. И за децата на вярващи родители това е главното доказателство за любовта към тях. Ала не бива никога да се свързва Бог с наказанието. Бог, който наказва, не може да съществува, защото за вярващите Бог е самата доброта и самото разбиране на човешкото същество.
Такъв е най-общият ми отговор на този въпрос.
А в кой момент? Когато искат? Както искат?
Да, както искат. И винаги по начина, по който майката говори обикновено. Ако е щастлива, тя говори за Бог по един начин. И съвсем другояче, ако е нещастна — тогава се моли, уповава се на него. Така че да продължава в същия дух и детето или ще го приеме, или не. Това няма значение. Нека тя остане вярна на себе си.
Да се върнем на писмото на онази майка, която се тревожи, защото дъщеря й преценява всичко или като добро, или като лошо…
Би могла да каже на детето: „Ти ме объркваш. Но разбирам, че приемаш вярванията на баща си. Ти си му дъщеря и можеш да мислиш като него“. А когато й заявява: „Ти ще загинеш“, да не го взема твърде навътре – на децата на тази възраст им доставя удоволствие да говорят малки „гадости“ на майките си. На седем-осем години те изпитват нужда да кажат: „Мамо, ти не значиш в живота колкото мене“. Нормално е. Нека майката й отвърне: „Съзнавам, че ти причинявам мъка, обаче съм спокойна, понеже правя каквото мога. Помоли се за мен на твоя Йехова“. Да говори така, много мило, без да критикува бащата. Дъщерята ще почувства, че има право да споделя неговата вяра, а после малко по малко ще започне да уважава и майка си, именно защото се е показала толерантна.
Текстът е откъс от книгата на Франсоаз Долто „Когато се появи детето“.
No Comments